Meer informatie vind je hieronder!

Méér informatie?

Ons rijschoolnummer is: 1255A1

Voordat onze rijschool het rijexamen voor je gaat aanvragen moet je daar eerst toestemming voor geven. Dat doe je met een machtiging. Dat biedt je enkele voordelen. Zo ontvang je direct bericht als onze rijschool het examen voor je heeft gereserveerd of als je examen is verschoven.

Download hier de brochure!

Theoriecertificaat vanaf 1 November 1,5 jaar geldig

Vanaf 1 November 2011 is het theoriecertificaat voor auto, motor en bromfiets anderhalf jaar geldig. Als een kandidaat vanaf 1 November 2011 praktijkexamen doet voor auto, motor of bromfiets moet hij dus beschikken over een theoriecertificaat 
dat maximaal anderhalf jaar geleden is gehaald. 

Voorbeeld: is een kandidaat op 2 Mei 2010 geslaagd voor zijn theorie-examen, kan hij op 1 November 2011 nog praktijkexamen doen. Vanaf 2 November 2011 kan dat niet meer, omdat de geldigheid van anderhalf jaar dan is verlopen voor het theoriecertificaat. 

Auto rijden vanaf je 17e!

Op 1 november 2011 is 2toDrive gestart, de proef met begeleid autorijden voor 17-jarigen (persbericht ministerie). Deelnemers aan die proef kunnen vanaf nu hun rijschool machtigen om praktijkexamens en toetsen voor hen te reserveren bij het CBR. Vanaf nu kunnen rijscholen reserveringen maken voor deze groep.


Bij 2toDrive kunnen kandidaten vanaf 16 jaar theorie-examen doen
Zij of hun rijschool hiervoor een reservering maken. Slagen zij, dan blijft dat resultaat anderhalf jaar geldig. De verlengde geldigheidsduur geldt ook voor de andere kandidaten in de categorie auto en de kandidaten in de categorieën motor en bromfiets. Verder geldt het voor de kandidaten die vóór 1 november 2011 zijn geslaagd voor hun theorie-examen auto, motor en bromfiets. 

Vanaf 16,5 jaar mogen kandidaten rijlessen nemen bij 2toDrive
Als zij op of na 1 november 2011 17 jaar worden, mogen zij praktijkexamen doen. Ze kunnen dan ook een tussentijdse toets of RIS-toets afleggen. Een toets is ook mogelijk als zij op of na 1 november 2011 16,5 jaar worden, of als zij op deze datum tussen 16,5 en 17 jaar zijn. 

Kandidaten die op 1 november 2011 al 17 jaar waren, kunnen niet meedoen met 2toDrive
Wel mogen zij een theorie-examen afleggen en rijlessen nemen. Een praktijkexamen is voor hen pas mogelijk vanaf hun 18e. 

Begeleider 
Als deelnemers aan 2toDrive hun rijbewijs hebben gehaald, mogen ze tot hun 18e autorijden met een begeleider naast zich. Ze mogen maximaal vijf begeleiders opgeven. Die moeten op hun begeleiderspas staan. 

Vanaf 1 november 2011 kunnen de 2toDrive-deelnemers de begeleiderspas aanvragen via www.2todrive.nl, de speciale website die het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft opgesteld in samenwerking met jongerenorganisatie TeamAlert. Als alles akkoord is, krijgen zij binnen 10 werkdagen van de RDW een begeleiderspas thuisgestuurd. Pas na registratie van deze pas kan het rijbewijs worden aangevraagd. 
 

Voor meer informatie en een lijst met meest gestelde vragen (FAQ) kunt u terecht op de website van www.2todrive.nl.  

Leeftijd bromfiets theorie-examen naar 15,5 jaar

Al vanaf halverwege juni 2011 is het mogelijk om vanaf 15,5 jaar het AM2-examen af te leggen. BOVAG heeft de afgelopen maanden bij de minister aangedrongen op deze aanpassing. BOVAG is tevreden dat minister Schultz van Haegen oor heeft voor argumenten uit de branche.

Jongeren op een leeftijd van 15 jaar en zes maanden krijgen dan toegang krijgen tot het AM2-examen. 
Frans Bastiaansen, manager BOVAG Rijscholen: "Jongeren willen zo snel mogelijk op of na hun zestiende verjaardag met hun brommer of scooter de weg op. Dat geeft tot nu toe druk op de planning bij de rijscholen en op de praktijkexamens bij het CBR. Eerder hebben we daarom al het reserveren op naam moeten invoeren.

Dankzij de nieuwe regeling hebben leerlingen een half jaar langer de rijd om hun theorie te halen, en rijscholen kunnen eerder en flexibeler plannen. Het gevaar van weer fors oplopende reserveringstermijn is hiermee afgewend."

VVN is een organisatie die zich al jarenlang inzet voor vooral de zwakkere deelnemers aan het verkeer, zoals fietsers, voetgangers en kinderen. Een typisch voorbeeld van een actie van Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn de spandoeken met 'Wij gaan weer naar school' en 'De scholen zijn weer begonnen'. Je ziet ze overal weer hangen net na de zomervakantie. VVN richt zich niet alleen op fietsers, voetgangers en kinderen. Ze werkt ook mee aan acties voor automobilisten, zoals de Bob campagne. 

In 2000 is VVN gefuseerd met twee andere organisaties. Om dat aan het grote publiek duidelijk te maken veranderde ook de naam. Van VVN naar 3VO (Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie). Inmiddels is die naam al weer opgegeven en heet het weer 'gewoon' Veilig Verkeer Nederland (VVN). Lekker simpel en zo is in één keer duidelijk waar het om gaat. 

Klik hier voor meer informatie.

De meeste ongelukken in het verkeer worden veroorzaakt door beginnende bestuurders. Maar ook alcohol is een grote boosdoener in het verkeer. Vooral omdat vrijwel iedereen na een paar drankjes overmoedig wordt. In combinatie met een flink afnemend reactievermogen is dat behoorlijk gevaarlijk. Zorg dus altijd dat er iemand mee is die niet drinkt. Zo komt iedereen weer veilig thuis. 

Alcohol in het verkeer; het stomste wat je kunt doen!
De kans op een ongeluk in het verkeer is na vier tot vijf glazen alcohol twee keer zo groot als wanneer je nuchter bent. Drink je acht glazen, dan is de kans wel 17 keer groter! Daarom heeft de overheid besloten dat alcohol en verkeer ook wettelijk niet meer samen gaan. Heb je 0,5 promille of meer alcohol in je bloed (ongeveer twee glazen alcohol binnen een uur), dan mag je niet meer deelnemen aan het verkeer. Dat geldt trouwens ook voor rijden op een fiets of scooter! 

Beginnende bestuurders en alcohol 
Voor beginnende bestuurders zijn de regels voor alcohol en verkeer nog strenger. De eerste vijf jaar na het halen van je rijbewijs, mag je niet meer dan 0,2 promille alcohol in je bloed hebben als je achter het stuur kruipt. Dat komt neer op minder dan een glas! 

Betrapt met alcohol in het verkeer? 
Word je toch betrapt met een hoger promillage dan moet je direct je autosleutels inleveren. En bij een promillage vanaf 0,8 promille moet je verplicht een EMA-cursus (Educatieve Maatregel Alcohol) volgen. Hierbij leer je van alles over de gevolgen van alcohol op je rijvermogen in het verkeer. Deze cursus is wel voor eigen rekening trouwens.

Een jaar of zes geleden zou iedereen je schaapachtig hebben aangekeken bij deze vraag, maar nu weet iedereen direct wat je bedoelt: 'wie van ons drinkt vanavond geen alcohol en brengt ons weer veilig thuis?' 

Altijd de Bob? 
Alcohol drinken en deelnemen aan het verkeer gaan niet samen. Dat beseft iedereen. Maar ja, een van de redenen waarom veel mensen graag snel hun rijbewijs halen is omdat ze zo hun stapgrenzen kunnen verleggen; eens verder kijken dan de kroeg in je eigen dorp of stad. Wil jij niet altijd de Bob zijn? Zorg dan dus dat je je vrienden snel overhaalt zo snel mogelijk hun rijbewijs te halen. 

 Bob over de grenzen 
De Bob campagne is trouwens een 'uitvinding' van onze zuiderburen, de Belgen. Een geweldig plan, zo bleek, want inmiddels is Bob niet alleen een begrip geworden in Nederland, maar ook in een hoop andere landen. Zelfs in Frankrijk, Griekenland, Denemarken, Spanje, Portugal en Engeland is Bob uitgegroeid tot een goede bekende in elke stapgelegenheid.

Klik hier voor een overzicht van alle CBR locaties waar je je praktijk-examen kunt afleggen. 

Je praktijkexamen doe je het liefst in een stad die je goed kent. Het is wel zo prettig als je weet wat je te wachten staat bij een bepaalde afrit, of bij die sneaky bocht naar rechts. Rijd je in bekend gebied dan heb je alvast één ding minder om je druk over te maken tijdens je examen... 

De CBR locatie van je rijexamen 
Het CBR begrijpt dat ook, vandaar dat ze maar liefst vijftig praktijkexamencentra hebben door het hele land. In principe doe je altijd examen bij de CBR locatie die het dichtst bij je thuisadres ligt. Wil je liever ergens anders afrijden, bijvoorbeeld omdat je net verhuisd bent? Geef dat dan op tijd aan. Vaak is dat geen enkel probleem. 

Je theorie-examen op een CBR locatie 
Voor je theorie-examen moet je vaak iets verder reizen. In totaal zijn er dertig theoriecentra. Ook hier geldt dat je doorgaans examen doet in de plaats die het dichtst bij jouw woonplaats ligt. Maar als je wilt, mag je ook op andere CBR-locaties examen doen.

Zonder kentekenbewijs mag je met je gemotoriseerde voertuig niet de weg op. Een kenteken is vooral belangrijk om te kunnen achterhalen van wie het vervoermiddel is. Bijvoorbeeld als je wordt geflitst voor te hard rijden. Of om de rechtmatige eigenaar te vinden van een gestolen voertuig. 

Kentekengegevens bij de RDW 
Alle kentekens in Nederland en de bijbehorende gegevens - is een auto bijvoorbeeld wel of niet APK gekeurd? - staan geregistreerd bij de RDW, de (Rijks)dienst wegverkeer. Ook alle informatie over rijbewijzen en bromfietscertificaten is hier opgeslagen. Iedereen die een eigen auto, motor of brommer koopt, krijgt onvermijdelijk te maken met de RDW.

 

Wil je nu al meer weten over de verkeersborden en verkeersregels in Nederland, klik dan op de foto voor een verkorte versie van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. 

De publicatie bevat de volgende onderwerpen: 

  • verkeersgedrag
  • verkeersregels
  • verkeerstekens
  • aanwijzingen
  • bijzondere bepalingen voor gehandicapten
  • tijdelijke verlaging maximumsnelheid bij verstoring olie-aanvoer
  • milieuzones....

Uitgave maart 2011 - 4,8 MB

 

Het Nieuwe Rijden is energiebewust rijden 
In de afgelopen decennia is de techniek onder de motorkap van auto's erg veranderd. Daarnaast is de kwaliteit van smeermiddelen en brandstoffen enorm verbeterd. Die ontwikkelingen bieden allerlei mogelijkheden om zuiniger en veiliger te rijden. En dat zijn precies de uitgangspunten van Het Nieuwe Rijden: vlot, veilig, comfortabel en energiebewust autorijden. 

In 2002 werd 'Het Nieuwe Rijden' ingevoerd. Natuurlijk is het niet zo dat iedereen ineens totaal andere verkeersregels uit zijn hoofd moest leren. En ook de manier van lesgeven is niet ingrijpend veranderd; het nieuwe rijden zit hem vooral in kleine details.

Het Nieuwe Rijden en het aanpassen van je rijstijl 

De campagne van het Nieuwe Rijden richtte zich vooral op het aanpassen van je rijstijl. De belangrijkste tips: 

  • Schakel zo vlot mogelijk bij maximaal 2500 toeren (bij dieselmotoren is dit maximaal 2000 toeren) naar een zo hoog mogelijke versnelling.
  • Trap daarbij het gaspedaal snel en doortastend zover in dat je vlot met het verkeer kunt meerijden.
  • Schakel niet te snel terug en laat de auto zolang mogelijk zonder de koppeling in te drukken in een zo hoog mogelijke versnelling uitrollen.

Meer weten?

In de Rijopleiding in Stappen (RIS) leer je stap-voor-stap autorijden. Met deze moderne rijopleiding ben je beter voorbereid op deelname aan het verkeer!

De voordelen op een rijtje

  • Fors hoger slagingspercentage
  • Hoge kwaliteit van de rijopleiding
  • Stap-voor-stap aanpak
  • Betere voorbereiding op deelname aan het verkeer
  • Inzicht in je vorderingen met behulp van de leerlingkaart

Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk je rijbewijs. Het liefst vraag je het examen al aan na je tiende rijles. Maar hoe weet je of je dan klaar bent voor het examen? Er is niets zo vervelend als zakken.

Met de RIS weet je precies waar je aan toe bent. Je vorderingen staan op de leerlingkaart. Zo kun je zien wat je al beheerst en waar je nog aandacht aan moet besteden. Duidelijkheid vóór alles dus.


De Rijopleiding in Stappen duurt niet langer dan een reguliere opleiding. Wel leg je in de RIS extra deeltoetsen af. Daar staat tegenover dat het slagingspercentage fors hoger is.

Voor meer informatie over de kosten van de Rijopleiding in Stappen kun je terecht bij Verkeersschool Eddy Bouwhuis.

Rijopleiding in modules
Een van de grootste verschillen met de klassieke rijopleiding, is dat de Rijopleiding in Stappen is opgedeeld in vier delen met allemaal een eigen afsluitende toets. Mede dankzij de vele tussentoetsen ligt het slagingspercentage bij het halen van je Rijbewijs in Stappen hoger. In het kort:

  1. Voertuigbediening en voertuigbeheersing
  2. Beheersing van eenvoudige verkeersmanoeuvres en verkeerssituaties
  3. Complexe voertuigbediening en beheersing van complexe verkeersmanoeuvres en verkeerssituaties
  4. Veilige en verantwoorde verkeersdeelname

Het Rijbewijs in Stappen: vier toetsen
De eerste en tweede toets wordt afgenomen door je eigen rijschool, de andere twee leg je af bij het CBR. Alleen voor de laatste toets, het gewone rijexamen, kun je zakken. De overige toetsen van het Rijbewijs in Stappen zijn vooral om je vooruitgang in de gaten te houden. 


RIS in het kort

De naam zegt het eigenlijk al. Bij de Rijopleiding in Stappen leer je in stappen. Je gaat steeds een stap verder, als je de vorige stap voldoende beheerst.

Je eerste stap is meestal een huiswerkopdracht. Je laatste stap is dat je iets geheel zelfstandig en in steeds wisselende situaties kunt uitvoeren. In totaal doorloop je op deze manier 39 scripts, verdeeld over vier modules. Iedere module wordt afgesloten met een toets.

Na afronding van de eerste twee modules worden je kennis en vaardigheden getoetst. Een rij-instructeur van je eigen vertrouwde rijschool neemt deze toetsen af.

In de derde toets kun je kennismaken met de gang van zaken bij het CBR en alvast wennen aan een examensituatie. De examinator geeft je bovendien tips ter verbetering.

In de derde toets kun je vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen van het praktijkexamen (dit geldt niet voor motorexamens). Daarnaast komen in deze toets de onderdelen Zelfstandig rijden en Zelfreflectie aan de orde.

De vierde en laatste toets is het praktijkexamen.

Meer weten? Download hier de brochure


Handelingesscripts en leerlingenkaart

Handelingsscripts
Tijdens de Rijopleiding in Stappen leer je de verschillende handelingen die je tijdens autorijden moet beheersen. Deze handelingen worden beschreven in zogenaamde scripts. Een script behandelt bijvoorbeeld wegrijden, afslaan of ingehaald worden.

In de RIS gebruik je voor het aanleren van deze scripts een lesboek. Zo'n script beschrijft nauwkeurig de onderdelen van de handeling in telegramstijl.

Een voorbeeld is het script SCAN: kijk tweehonderd meter vooruit, blik niet fixeren, kijk binnenspiegel, kijk voor de auto, kijk buitenspiegel. Je leert aan de hand van zo'n script gemakkelijker de verschillende onderdelen van het autorijden beheersen.

Een script is net een checklist: je doorloopt netjes alle stappen. Je instructeur en examinator spreken beiden dezelfde taal. En dat voorkomt veel verwarring.

Leerlingenkaart
In de Rijopleiding in Stappen krijg je je eigen leerlingkaart. Daarop houdt de instructeur je vorderingen nauwkeurig bij. Hiermee kan je zelf zien hoe je ervoor staat en waaraan je nog moet werken. Na bijna elke les wordt er weer een vooruitgang aangetekend op je kaart. De leerlingkaart is opgenomen in het cursusboek voor de cursist. 


Toetsen en examen

Anders dan bij een reguliere rijopleiding, heb je bij de RIS drie deeltoetsen voordat je opgaat voor het praktijkexamen. Je weet na een toets precies waar je nog extra op moet letten. Dat is een optimale voorbereiding.

In de derde toets - je moet om deze te kunnen doen je theorie-examen al hebben behaald - kun je bovendien vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen op je praktijkexamen (dit geldt niet voor het motorexamen).

Ook Zelfstandig rijden en Zelfreflectie zijn onderdelen van deze toets. In dat kader gaat het CBR ervan uit dat de kandidaat een Zelfreflectieformulier invult en meeneemt voor de derde toets.

In de RIS krijg je ook huiswerk mee. Het is de bedoeling dat je je thuis op je rijlessen voorbereidt. De tijd die dat vraagt, is voor iedereen verschillend.